Hvorfor LinkedIn?

Publisert: 5. mai 2016

Visste du at mange stillinger aldri blir utlyst? Mange stillinger går internt, men mange blir også besatt ved hjelp av rekrutteringsselskaper, hvor søket etter den perfekte kandidaten foregår blant annet gjennom LinkedIn. LinkedIn er i dag den største CV-basen online og benyttes daglig til å knytte kontakter mellom mennesker verden over.

Tall hentet fra Ipsos viser at per mars 2016 hadde nærmere 1,2 millioner norske brukere en profil på LinkedIn. Noe som vil tilsvare nesten 30% av norges befolkning over 18 år. Fordelingen mellom menn og kvinner er 61% og 39% i mennenes favør.

Visittkort er snart passé og LinkedIn er den nye måten man enkelt kan holde kontakten med sitt profesjonelle nettverk på.

Digitalt visittkort

LinkedIn er ikke bare for deg som søker jobb, men er først og fremst et sted for å skape kontakter og synliggjøre seg selv. Visittkort er snart passé og LinkedIn er den nye måten man enkelt kan holde kontakten med sitt profesjonelle nettverk på. Enten du er student, jobbsøker eller trives godt der du er i dag, så anbefaler vi deg å opprette en profil.

Vi i rekrutteringsbransjen bruker denne kanalen stadig oftere for å finne frem til potensielle kandidater. For å vite om du kan være riktig kandidat for jobben må jeg som rekrutterer vite noe om deg. Hvor har du jobbet, hva har arbeidsoppgavene dine bestått av, og hvilke resultater har du oppnådd. På LinkedIn gjelder samme regel som ved den tradisjonelle Cven, hold profilen din oppdatert.

Begynn med en kort intro eller et sammendrag av deg selv, hva er det første du vil at folk skal vite om deg. Denne korte teksten som kommer øverst på profilen din bør inneholde ditt kompetanse- og interessefelt og andre opplysninger folk kan ha interesse av.

Oppgi alle ansettelsesforhold av betydning, husk å oppgi ansettelsesperioden både med måned og årstall. Hva har arbeidsoppgavene dine vært? Titler i dag kan være så mangt, og sier ofte lite om hva dine faktiske arbeidsoppgaver har bestått av. Hva har vært ditt ansvarsområde, og dine daglige oppgaver i de ulike ansettelsesforholdene? Hvilke kompetansefelt vil du kunne bidra ved i en eventuell ny jobb.

Det samme gjelder for studiene dine. Har du hatt spesialisering på visse fagfelt, har du skrevet en bachelor, eller en master, alt dette burde du få med. Dette er også stedet for å nevne verv i linjeforeninger eller andre engasjement i forbindelse med studier.

Skryt av deg selv

Hva har du oppnådd? Skryt av deg selv! Det er typisk norsk å være god sa en statsminister en gang, men ganske unorsk å skryte av det. Jeg vil vite om salgskonkurranser du har vunnet, kåringer du har toppet, prestasjoner, resultater du har snudd fra minus til pluss, alt som vitner om at du er en person det kan være verdt å satse på. Få gjerne kollegaer, samarbeidspartnere og kunder til å skrive anbefalinger om deg, dette finnes det et eget felt for – bruk det!

Hva har du oppnådd? Skryt av deg selv

Er du engasjert i noe, har du noen verv eller andre interesser utenom jobb som er verdt å nevne – gjør det. Dette kan vitne om at du er en person som yter det lille ekstra og som lar seg engasjere.

Husk at bildet ditt skal være profesjonelt, og med en god oppløsning. Har du et godt bilde du benytter i CV, bruk gjerne dette på LinkedIn. LinkedIn er ditt profesjonelet nettverk, og er ikke plattformen for bilder av familie og kjæledyr, til dette har man Facebook .

Vær bevisst på hvilke ord og uttrykk du benytter i profilen din, både i tittelfeltet, oppsummeringen og generelt gjennom profilen din. Få frem essensen i kompetansen din, vi i rekrutteringsbransjen benytter oss veldig ofte av søkerord for å få opp aktuelle profiler, og da er det viktig at profilen din dukker opp. Jo mer informasjon du har registrert, jo lettere har du for å bli «funnet».