Sosiale medier kan skaffe deg drømmejobben!

Publisert: 15. mars 2017

Året er 2017, internett og sosiale medier har nesten tatt over livet vårt. Tall fra SSB viser at i 2016 brukte 90 % av de mellom 25 og 34 år sosiale medier i løpet av tre måneder. I 2015 brukte 87 % av oss internett daglig, 70 % av disse igjen var innom Facebook og 44 % var innom andre sosiale medier. Bruken av sosiale medier har økt betydelig de siste årene og kanalen har blitt viktig for markedsføring og kommunikasjon, både privat og profesjonelt.

Mange bedrifter og rekrutteringsselskap benytter seg aktivt av sosiale medier for å bygge nettverk, knytte kontakter og finne kandidater til nye stillinger. 67 % av private bedrifter i dag bruker Facebook og LinkedIn, noe som er en økning på 8 % fra 2015. 40 % av bedrifter innen for eksempel detaljhandel med 20-49 ansatte bruker sosiale medier til rekruttering. Det kan derfor være lurt av deg å ha en synlig, attraktiv og aktiv profil på sosiale medier, samt være bevisst på hva du liker og deler.

Du blir smigret og motivert av at en headhunter faktisk ringer DEG.

Kanskje er du veldig fornøyd med den jobben du har i dag og egentlig ikke er på utkikk etter noe nytt? Så, en solfylt mandags formiddag i mars ringer det en «headhunter» og presenterer en ny jobbmulighet for nettopp deg. Det hadde vært litt gøy, ikke sant? Rådgiveren kom over din profil på LinkedIn og tenkte du kunne passe utmerket godt til en stilling hun rekrutterer til. Du hadde ikke tenkt å bytte jobb akkurat nå og hadde du vært aktiv jobbsøker ville du aldri funnet denne stillingen. Du blir smigret og motivert av at en headhunter faktisk ringer DEG, nettopp fordi du har en attraktiv profil på sosiale medier som gir et positivt inntrykk. Dette kan føre til det karrieresteget du egentlig har ventet på!

Dette kan føre til det karrieresteget du egentlig har ventet på!

Hvordan kan du bli den neste som blir headhuntet?

LinkedIn
Sørg for å ha en oppdatert LinkedIn profil. Den bør være ryddig og oversiktlig, inkluder helst informasjon om din nøkkelkompetanse og dine ansvarsområder både hos nåværende og tidligere arbeidsgiver. Se flere gode tips her.

Ta initiativ!
Sosiale medier er den perfekte «icebreaker». Ta kontakt eller skal vi si «knytt kontakt» med headhuntere og ledere i bedrifter du synes er attraktive og som er en potensiell ny arbeidsgiver. Initiativrike og nysgjerrige jobbsøkere er alltid positivt. Det handler om å skille seg ut i mengden.

Google deg selv
Du kan bli avslørt! Din digitale profil betyr mer enn du aner. Bilder på Facebook fra mange år tilbake som du kanskje ikke vil at en ny arbeidsgiver skal se, bør du fjerne.

Vær bevisst på det du «liker» og deler
Tenk litt over hvilke artikler og lesestoff du deler, samt om du er aktiv og ytrer dine meninger på ulike diskusjonsforum. For eksempel om du har hatt en forferdelig kundeopplevelse på en butikk og er så frustrert at du skriver i sinne på deres facebooksider. Da vil dette dukke opp øverst når jeg googler navnet ditt, noe som kan mistolkes og danne et feilaktig bilde av deg.

Engasjer deg!
Vær aktiv og følg med på Facebook- og LinkedIn sidene til din drømmearbeidsgiver samt ulike bemannings- og rekrutteringsselskap. Ofte publiseres det stillinger og spennende nyheter som det kan være nyttig for deg å vite om.

Hvem vet, kanskje du er den neste som får en telefon av oss i Cappa?

Lykke til!

Tall er hentet fra SSB.