Elkjøp ble Årets Franchisekjede

Elkjøp ble hedret med «Franny Award» og kåret til Årets Franchisekjede på FranchiseArkitekt og Virke sin årlige franchisekonferanse, som gikk av stabelen 7. mars 2018.

Det ble nok en gang fullt hus og et spennende program på konferansen, som har vært arrangert årlig siden 2014. I år var hovedtemaer lønnsomhet og vekst, samt finansiering.
Konferansen ble ledet av Bror William Stende fra Virke og Sven Hars fra FranchiseArkitekt. Første del av konferansen omfattet den rykende ferske Franchiserapporten 2018, som også er et samarbeid mellom Hovedorganisasjonen Virke og konsulentgruppen FranchiseArkitekt.
Knut Erik Rekdal fra Virke redegjorde for de viktigste endringene og økonomiske trendene innen kjeder og franchise i 2017.
Rune Sandvik, administrerende direktør for Burger King i Skandinavia, fortalte om deres reise de siste årene og hvilke grep de har gjort for å skape suksess.
Vi fikk deretter innblikk i hva som skjer hos Big Bite om dagen. De ble kjøpt opp i 2015, og Eigil Almenning ble engasjert som ny administrerende direktør i 2017. Den nye ledergruppen har staket ut en ny kurs og jobber hardt for å videreutvikle konsept og forankre dette hos eksisterende og nye franchisetakere.

Jonas Idestrøm, managing partner, grunnlegger av Franchisearkitekt og rådgiver innen franchising, gjennomgikk de viktigste metodene for finansiering innenfor en franchiseorganisasjon. I England har en rekke banker en helt annen innstilling til finansiering av franchisekonsepter enn det mange av oss erfarer hos de norske bankene. En av de viktigste aktørene er HSBC Bank UK. Vi fikk høre head of franchising i HSBC, Andrew Brattesani og hans kollega Martin Francis fortelle hvordan de hvorfor og hvordan de vurderer franchisekonsepter som finansieringsobjekt.

Den svenske fast food kjeden Sibylla ble i 2016 kåret til årets franchisekjede i Sverige, og tildelt franchiseprisen Franny Award. Sibylla har vært gjennom en sterk vekst de siste årene. VD (administrerende direktør) Joakim Carlsson i Sibylla forklarte hvordan godt strategisk samarbeid innen bankfinansiering gjorde suksessen mulig.

Elkjøp har hatt en eventyrlig suksess i Norge med bygging av sitt kjedekonsept. Da de skulle starte opp Elgiganten i Sverige, basert på samme formel, møtte de på en rekke utfordringer som er grunnleggende for suksess i franchising. Eirik Jarl Nilssen, Nordic franchise director, Elkjøp Nordic AS, fortalte oss bl. a. om hvordan utfordringene i Sverige ble håndtert.

Gulating har i løpet av kort tid bygget opp en kjede med 30 butikker som selger 200 – 300 forskjellige øltyper. Rolf Skår, administrerende direktør i Gulating Bryggeri viste hvilke strategier om lå til grunn for veksten.
Vita (eid av Cosmetic Group) har hatt stor suksess med både sin butikkdrift og ikke minst, suksess på nettet og en kundeklubb som teller over 940.000 medlemmer. Administrerende direktør i Cosmetic Group og Vita, Knut Røsjorde, gjennomgikk hvordan de har lyktes med å utvikle distribusjon i mange kanaler i nært samarbeid med butikkdriverne.

Elkjøp ble historiske
FRANNY AWARD er en Internasjonal betegnelse på franchisepriser, og for første gang i Norge ble en slik pris utdelt.Årets Franchisekjede ble som nevnt Elkjøp Norge.

Frode Finsrud, daglig leder i rekrutteringsselskapet Cappa og juryleder, sa følgende om Elkjøp før det ble røpet hvem som vant:
«Elkjøp ble etablert i Norge i 1962. De ekspanderte til Sverige og Danmark i 1997, Finland og Island i 1999, Færøyene i 2005 og Grønland i 2007. Elkjøp har nå flere enn 400 varehus i Norden, hvorav 153 er franchise-eid. Lefdal har som kjent nylig blitt innlemmet i samme konsept, selv om de har hatt samme eier i mange år. Elkjøp lykkes meget godt med sitt franchisekonsept og kan vise til solid vekst gjennom nyetableringer og lønnsomhetsvekst hos eksisterende franchiseenheter. Det er imponerende i en bransje som er svært presset på marginer og som dreier raskt fra butikk til netthandel. Elkjøp har sterkt fokus på omnikanal, og har lyktes med å skape en tilnærmet sømløs handleopplevelse mellom de ulike salgskanalene varehus, internett og kundesenter. Elkjøp har svært tilfredse og lojale franchisetakere, og kjedekontoret tilbyr alle støttefunksjoner de trenger. Øvrige finalister til prisen var Circle K, Specsavers, Slettvoll og Pizzabakeren.

Vi gleder oss allerede til neste års konferanse 6. mars 2019