Å være forhandler i Ildstedet – Jøtul
Vi har intervjuet Christian Johnsen, Ildstedet Trondheim (Varmeforum).
«Ildstedet er en landsdekkende kjede med faghandlere innen varmebransjen. Butikkene drives av selvstendige forhandlere med felles konsept og strategi. Ildstedet eies av Jøtulgruppen, en norsk industri- og håndverksbedrift som siden 1853 har utviklet ildsteder av høyeste kvalitet. Ildstedet har 40 butikker over hele landet, fra Kristiansand til Kirkenes. Som driver i Ildstedet forhandler du kjente merkevarer fra blant annet Jøtul, Scan og Ild. Les mer om Ildstedet på www.ildstedet.no»
Etter å ha jobbet flere år med salg og ledelse i byggebransjen, så en kollega og jeg et stort marked innen varmebransjen. Tanken på å skulle starte egen virksomhet var kanskje litt skremmende til å begynne med, men vi kom frem til at det ville gå bra om man er dedikert, langsiktig og har klokketro på det man skal drive med. Vi sa etter hvert opp jobbene våre og startet Varmeforum i 2004. Det var før Ildstedet som kjede var etablert, men vi var forhandler for Jøtul. Ildstedet ble etablert i 2008, og vi var med fra starten av. Fra å ha laget våre egne annonser i Adresseavisen, som man brukte på den tiden, kom vi med i et fellesskap med samkjørt markedsplan, aktiviteter og kampanjer. Det gjorde at vi kunne bruke mer tid på kunder og drift av butikken. Også flere tidligere konkurrenter ble sparringspartnere og med i samme kjede. Veldig positivt å være en del av noe større.
Hverdagen som forhandler
Hverdagen som forhandler er variert og det krever mye av deg – spesielt under oppstart. Det er mye å sette seg inn i, og man må ikke tro at alt kommer av seg selv. Jeg har selv en veldig variert arbeidsdag med mange ulike oppgaver. Men å dra på hjemmebefaring, er noe av det jeg trives best med. Kunden har kanskje en eldre peis som de ønsker å bygge om eller bytte ut. Vi kommer med gode innspill, og er med å realisere drømmene deres. Det er ikke alltid kunden har som mål å kjøpe ovn eller peis når de kommer til butikken vår, men se etter tilbehør. Da har vi som mål å alltid skape en kundeopplevelse som er like bra som dem som kjøper en ny peis eller ovn. Vi opplever at en god kundeopplevelse resulterer i at kunden vender tilbake.
I dag har vi en stor butikk på 700 m2 med et bredt sortiment av peiser og ovner. Jeg er veldig opptatt av å ha det administrative på plass. Vi har gode rutiner som sørger for at vi til enhver tid har god kontroll over blant annet innkjøp, riktige varer i butikk og holde butikken ren og fin. Dette får vi gode tilbakemeldinger om fra kundene også.
Gode resultater
Vi har hatt en solid økonomisk utvikling og er godt fornøyd med de økonomiske mulighetene som ligger i konseptet. Det er fullt mulig å skape en svært lønnsom virksomhet som forhandler i Ildstedet. Likevel er det viktig å starte forsiktig, man trenger ikke det mest fancy interiøret og dyreste firmabilene før man eventuelt har råd til det. Man bør bygge opp gradvis, ha god kontroll og forståelse både av inntekter og kostnader.
Råd til andre som vurderer å bli forhandler i Ildstedet
Mine råd til den som vurderer å bli forhandler av Ildstedet er at du må være nysgjerrig og tilegne deg god produktkunnskap. Produktene er under utvikling hele tiden, og det er viktig å lære både nye og eldre modeller. Det er viktig å være ydmyk og respektere at folk har forskjellig stil og interiør. Det viktigste er at kunden blir fornøyd, ikke hva du selv liker best. Du må være glad i å møte nye mennesker, og kunne komme med spennende ideer og tenke litt nytt. Vi ønsker at kunden skal komme tilbake, og da må vi sørge for at kunden blir fornøyd. Så må du ha god orden både med logistikk, lager, montering, kundeoppfølging og økonomi.
Ble du nysgjerrig på Ildstedet?
Klikk her for å se hvilke muligheter som finnes i Ildstedet akkurat nå.