Familien Singh gikk fra 1 til 4 Partyland-butikker

Harjindar Singh og kona Sumandeep Kaur er franchisetakere i Partyland. De har åpnet 4 Partyland-butikker under koronapandemien!

Cappa har tatt en prat med Harjindar, som forteller om hvorfor de valgte Partyland, hvorfor de har tro på konseptet og hvordan det går i deres butikker.

Hvorfor valgte dere å bli franchisetakere i Partyland?

Jeg var allerede franchisetaker i Europris, så jeg kjente til franchise som driftsform. Vi begynte etter hvert å se at vi fikk økonomisk frihet. Vi var klare for å prøve noe annet i tillegg og vi fikk tidlig stor tro på konseptet Partyland. Å selge varer kunne vi fra før. Vi er kreative og ikke redde for å prøve ut nye ting. Noe av det som gjorde Partyland spennende var deres høye bruttofortjeneste og unike konsept. Den første butikken åpnet vi på Gulskogen senter i Drammen 13. juli 2020. Siden den gang har det gått fort og vi har nå i mars 2021 fire butikker.

Som franchisetaker har man 100% ansvar for driften, og det positive med franchise er at man alltid har støtte. Jeg har tidligere drevet både kafé og restaurant helt selvstendig, da får man ikke noe bistand. Partyland er foreløpig en liten kjede i Norge, det tar litt å bygge seg opp i et nytt land. Butikkdrift kunne vi fra før, men det var naturligvis behov for produktopplæring. Min kone er mest fysisk til stede i butikkene og med god hjelp fra Partyland lærte hun seg raskt produkter og ballongdekorasjoner.

Grunnen til at vi valgte å gå inn i Partyland var at vi har stor tro på at butikkhandel fortsatt vil være en viktig del av menneskers liv. I tillegg fant vi tidlig ut at konseptet hadde få konkurrenter. Det finnes noen som selger partyeffekter online, men det er få butikker. I tillegg tilhører partyeffekter en bransje som er i sterk vekst og kundene vil gjerne ta og føle på produktene. Vi har stor tro på at det finnes et marked for Partyland, mange liker fortsatt å handle i butikk

Som franchisetaker er man en del av et gjennomprøvd konsept

Som franchisetaker føler man seg som en del av noe større. Hvis man ikke er en del av en kjede, så føler man seg alene. For eksempel har vi hatt god nytte av å være en del av en kjede i korona-perioden. Som franchisetaker har man alltid noen å sparre med, og vi løser det meste sammen. Ved å være franchisetaker får man tilgang til et allerede utprøvd konsept, og risikoen for å bomme blir derfor redusert.
Som franchisetaker er man en del av et system, det vil si at man ikke står 100% fritt. Noen avtaler og retningslinjer er allerede satt, og man må derfor følge systemet. Dette kan jo av og til føre til utfordringer, men vi har hele tiden hatt en åpen dialog og løser utfordringer sammen.

Vi hadde i utgangspunktet budsjettert med et overskudd første driftsår på Gulskogen i Drammen, men det ble ikke helt som vi forventet da korona traff Norge. August og september var meget bra måneder for oss, med god inntjening. I fjor sommer var det færre restriksjoner, dette var en av grunnene til at vi ønsket å åpne flere partylandbutikker. For eksempel åpnet vi nylig en butikk på Herkules senter i Skien. Der har vi allerede omsetning og er godt i gang. Vi har stor tro på at dette bare blir bedre og bedre. Vi har veldig troen på konseptet og regner med å tjene inn investeringen vår ganske raskt.

Hva tror du skal til for å lykkes som franchisetaker i Partyland?

Det viktigste er å ha kontroll på det man driver med. Man må også ha tro på og stole på konseptet. Det er viktig å ikke bli så fort rastløs. Akkurat nå er det jo noen utfordringer med pandemien og andre ting kan jo også skje. Dette konseptet er unikt og hvis man står på over tid, så tror jeg sjansen for å lykkes er stor. Jeg tror at det også er viktig å følge med på hva som skjer i nærområdet. Man må helst kjenne området, og ikke minst sine ansatte. Man må ha ansatte som står på og som har forskjellig kunnskap.

Om man skal bli franchisetaker i Partyland må man ta en sjanse og hoppe i det etter en gjennomtenkt vurdering. Du bør være litt kreativ og ha med deg riktig team. Du bør ha med deg flere ansatte eller personer fra et tidlig stadium. Det er selvsagt en fordel om man kan drifte butikk fra før, men det meste kan læres. For meg handler butikkdrift først og fremst om å behandle kundene riktig, da vil de alltid komme tilbake igjen.

Kunne du tenke deg å drive en Partyland-butikk?

På vegne av Partyland søker vi franchisetakere flere steder i Norge. Klikk her for å se mulighetene.

Ta kontakt med Mathias Myrseth i Cappa for å få mer informasjon om konsept og kapitalbehov.
E-post: mathias.myrseth@cappa.no / tlf. 986 65 931