Fem raske spørsmål til Bodøs mest erfarne Kjøpmann!

Er du fra Bodø har du garantert handlet av Geir. Han kan ikke tenke seg noe annet enn å være Kjøpmann. Her forteller han hvorfor.  

I år er det 30 år siden Geir Jacobsen ble Kjøpmann / franchisetaker i Narvesen første gang. Han har drevet «alle» butikkene i Bodø, og driver i dag butikken på Nordlandssykehuset. Nå er han klar for å ta over nøklene til to butikker som åpner på Bodø Lufthavn i oktober. Vi har tatt en prat med Geir, for å få et innblikk i rollen som Kjøpmann.  

Hvorfor valgte du å bli Kjøpmann? 

Jeg var i Coop-systemet i 17 år, og var leder for mange butikker der. Coop er fantastisk bra! Men jeg hadde et ønske om å starte for meg selv, og var trygg på min kompetanse der. Nå har jeg vært Kjøpmann i Narvesen siden OL på Lillehammer i 1994, kun med et lite avbrudd som fast ansatt butikksjef i en annen kjede noen år. Men da jeg fikk telefon fra Narvesen om at de ønsket meg tilbake som franchisetaker, så trengte jeg ikke lang betenkningstid!

Det beste med å være Kjøpmann er at jeg kan være min egen herre, og bestemme dagen selv.  

Hvordan er hverdagen som Kjøpmann? 

Den er hektisk! Dette er ikke en kontorjobb, du må være glad i å jobbe. Det er fantastisk artig, og ingen dager er like. Du bestemmer alt selv, men må selvsagt holde deg innen rammeverket. Og innen rammeverket er det rom for masse kreativitet og stunts! Oppsummert vil jeg si det er hektisk, travelt og lønnsomt.  

Har inntjening og resultat stått til forventningene? 

Ja, absolutt! Hvis ikke hadde jeg slutta for lenge siden. Cappa jobber med å finne nye Kjøpmenn til to butikker i Bodø nå, og begge er veldig bra. Og det kan jeg si, fordi jeg har drevet begge! Her er det virkelig mulig å lykkes som franchisetaker! 

Hvordan vil du beskrive opplæringen i Reitan Convenience? 

Den er veldig bra! Jeg har selv vært fadder i 20 år, og har hatt nye Kjøpmenn på opplæring hos meg. I Narvesen får du skikkelig god opplæring og oppfølging, både fra fadder og servicekontoret. Du blir fulgt opp på alle detaljer, for å sikre at du har all kunnskap og kompetanse for å lykkes som eier. Vi får enorm støtte fra både servicekontoret og salgssjef, de bistår med blant annet regnskap, lønn, kampanjer, utvikling og salgstrening. 

Hva vil du si til andre som vurderer å bli Kjøpmann / franchisetaker i Narvesen? 

Å være Kjøpmann/franchisetaker i Narvesen innebærer hardt arbeid over lang tid. Du kan jobbe så mye du vil, og tjene så mye du vil. Det er ingen begrensninger. Du har også en stor frihet, gitt at du tar det ansvaret som ligger i å eie en bedrift.

I Narvesen er det kunden som er aller viktigst! Du må være glad i kundene dine. Kundene er den øverste sjefen, og den som legger penger i kassa di.

Det nest viktigste er selgerne dine. Dem må du ta godt vare på!  

Jeg vil virkelig anbefale å bli en del av Narvesen, og kunne ikke tenkt meg noe annet. Du blir en del av et konsern med høy forretningsmoral. Under korona-tida, så støttet Odd Reitan alle Kjøpmenn, slik at vi slapp å gå konkurs, når kundene i all hovedsak var hjemme. Det er godt å vite at du har kjeden i ryggen uansett!

Vi i Cappa kan fortelle at vi nå rekrutterer til flere Narvesen-butikker, nærmere bestemt City Nord og Royalsenteret i Bodø, samt til Byterminalen i Harstad. I Bodø skal franchisetakerne overlate roret til nye eiere, og selv gå videre i kjeden som Kjøpmenn på henholdsvis Nordlandssykehuset og de to ny butikkene på flyplassen. Så i Bodø har nye franchisetakere erfarne Kjøpmenn som støtte.

Ta kontakt med Solveig Kvam (solveig.kvam@cappa.no / mob. 958 46 064) i rekrutteringsselskapet Cappa om du er nysgjerrig på dine muligheter i Narvesen. Vi ser frem til å høre fra deg!