Avslutter første driftsår med et smil

Etter mange år i arbeidslivet ønsket jeg å gjøre noe for meg selv. Jeg har vært både salgsleder, daglig leder og markedssjef. Jeg vurderte om jeg skulle starte noe fra scratch eller om jeg skulle se etter eksisterende konsept. Jeg hadde mange følere ute, og kom blant annet i kontakt med Cappa om Kvik. De var kjappe med tilbakemeldinger og informasjon, men jeg var fortsatt usikker på om kjøkken var noe for meg. Jeg tok en prat med Country Manager i Norge, og de ønsket å ha meg med videre til en prat på Kviks hovedkontor i Vildbjerg i Danmark.
I Danmark fikk jeg følelsen av at dette var et skikkelig bra konsept. Jeg ble overbevist om at franchise i Kvik er hakket enklere enn å starte noe helt selv. I tillegg var konseptet kult! Etter turen til Danmark falt bitene på plass.

Jeg har ikke erfaring fra andre franchisesystemer, men hos Kvik ligger systemene der, produktene er kule, og merkevaren er noe som folk kjenner til. Jeg har jobbet med salg og service i bilbransjen i over 30 år før jeg begynte med dette. Jeg ser at selv om jeg ikke har erfaring fra kjøkkenbransjen, så er kundens beslutningsprosess ganske lik. Det jeg drar mest nytte av er min interesse for det å skape gode kundeopplevelser og gjøre gode salg.

Ny start i markedet

Det hadde vært en Kvik-butikk i Kristiansand tidligere, men jeg hadde som forutsetning at min butikk skulle starte helt fra scratch, blant annet med nytt lokale. Vi har blitt tatt veldig godt imot i markedet, og har økt omsetningen med 2-300 % fra tidligere butikk. Det er klart vi merker at det er konkurranse i markedet, men er det ikke konkurranse er det heller ikke noe marked.
For å lykkes har det vært viktig å være synlig lokalt. Markedsføringen står Kvik sentralt for, og vi har kjørt en offensiv markedsføring i Kristiansand for å få godt fotfeste. Det er flere ting som er avgjørende for suksess i Kvik. Jeg vil trekke frem gode salgsprosesser, effektiv oppfølging av kunden og det å holde det du lover som det viktigste. Som leder har jeg hatt fokus på å skape et godt arbeidsmiljø. Sammen klarte vi i butikken å få utmerkelsen «Fremragende kundeservice 1. halvår 2020» av Kvik. Det kommer ikke av seg selv.

Bratt læringskurve

Da jeg begynte gikk jeg iherdig inn i det – jeg er selv over middels interessert i systemer, og lærte mye selv. Det var en bratt læringskurve, men med to selgere på laget som hadde erfaring fra Kvik fra før, så hadde vi salg fra første dag. På de to første månedene solgte vi for like mye som den gamle Kvik-butikken hadde gjort på ett år.
Det er tilfredsstillende å se at det lykkes, men det er ingen tvil om at det også er utfordrende å ha en så bratt omsetningsvekst. Det var ekstra krevende å få alt til å klaffe med tanke på logistikk.

Hverdagen

Det har vært et spesielt år på grunn av pandemien, og vi ser at ekstra mange pusser opp hjemme. Kvik som kjede responderte kjapt og var «på» når samfunnet stengte ned. Selv tenkte jeg at nå har vi sjansen til å kjøre på – det var nok en annen tankegang en mange andre rundt oss.
Hverdagen som franchisetaker er veldig variert. Det er ingen tvil om at det å være franchisetaker er en livsstil – spesielt under oppstarten kreves det mye av deg. Du må vite hva som skjer, vite om prosessene, være der det skjer, og har en finger med i det meste. Men så lenge det er gøy er det ikke noe problem. Men du må være på!
Jeg hadde én forventning da jeg startet – og det var å ikke tape penger. Jeg er en enkel sjel fra bygda, og tenkte at «har vi volum nok, så klarer vi å tjene penger». Jeg ble forespeilet en omsetning på ca. 15 millioner første driftsår som realistisk. Nå ligger det an til å bli en omsetning på ca. 30 millioner i 2020, og det ser ut som jeg kan avslutte året med et smil.

Råd til andre som vurderer franchise i Kvik

Mine råd til den som vurderer å bli franchisetaker i Kvik er at du må være nysgjerrig og ha lyst til å jobbe mye selv. Du må være til stede og ha glede av å lede andre mennesker. I fremtiden er det det du vil tjene på.

Per Gunnar Aasen, har drevet Kvik Kristiansand siden 1. november 2019.

Nå søker vi etter franchisetakere for Kvik i Bodø, Molde og på Alnabru i Oslo. Mer informasjon finner du her.