Kjøkkensuksess i Bergen

Vi har tatt en prat med Synnøve Frotjold, som i løpet av få år har skapt suksess med Designa kjøkken Bergen. Synnøve ble rekruttert gjennom Cappa.

Jeg startet hos DESIGNA for 2 år siden som daglig leder for deres «prosjekt-butikk» i Bergen. Fra før hadde jeg blant annet erfaring med salg og ledelse hos en annen kjøkkenaktør i Bergen, samt med salg hos en boligaktør. På fritiden har jeg også hatt mange baller i luften som blant annet operativ leder av Fana Røde Kors Hjelpekorps.

Jeg takket nok først og fremst ja til å starte i DESIGNA for å kunne være med å bygge opp og utvikle noe. Ikke komme inn i et fast system uten mulighet til å påvirke og skape egne rutiner.

Mye har skjedd siden jeg startet. Vi har bygget ny butikk som både retter seg mot både forbruker- og proffmarkedet. Jeg er kommet med på eiersiden sammen med eksterne eiere fra entreprenørbransjen som blant annet driver med boligutvikling. Det har vært en god kombinasjon i og med at de også er gode kunder som ønsker et tett forhold til sin kjøkkenleverandør.

Hele DESIGNA har hatt sterk vekst den siste tiden, og har også tatt en posisjon i proffmarkedet. Flere butikker satser nå målrettet på proff i tillegg til forbrukermarkedet. Til tross for Covid og krig har DEISGNA vært leveringsdyktige. Der det har vært utfordringer med leveringer har det dreid seg om hvitevarer, som alle opplever.

Jeg ble tatt veldig godt imot i DESIGNA. Ledelsen er alltid løsningsorienterte og beslutningsdyktige. Dukker det opp utfordringer, så løser vi det sammen. Til nå har opplæring vært tilpasset hver enkelt, men nå skal det settes mer i system. Jeg ser frem til det kommer på plass et system som gjør at alle nye skal gjennom samme opplæring og kompetanseprogram. Kanskje det skjer allerede i løpet av året. Vi har også opprettet et forhandler-råd, som skal dele beste praksis og diskutere felles problemstillinger. Det knytter forhandlerne også tettere sammen, og vi kan lære av hverandre.

Hverdagen som forhandler og daglig leder er veldig variert, noe jeg trives godt med. Jeg jobber med alt fra økonomi, fakturering, markedsføring og administrasjon – til salgsledelse, kontakt med utbyggere, prosjektstyring og anbudsregning. Ved behov hjelper jeg gjerne også privatkunden som kommer på besøk. Vi er nå til sammen 7 som jobber her, og vokser stadig. På kort tid har vi bygget opp en bedrift som passerer 25 millioner i omsetning og går med et hyggelig overskudd.

DESIGNA er fortsatt en «ung kjede», og det inspirerer meg å kunne være med å påvirke hvordan hele kjeden utvikles. Her er det fritt frem med ideer og høyt under taket.

Om jeg skal gi noen råd til nye forhandlere, så må det være å knytte til seg folk som har erfaring med bransjen, om man ikke har det selv. Det er mange fallgruver i kjøkkenbransjen, så det gjelder å unngå de vanligste feilene slik at både kunden blir fornøyd og at man samtidig tjener penger. At jeg selv har med meg erfaring både fra bransjen, økonomi, administrasjon, ledelse og proffmarkedet har nok vært viktig for vår del.

 

Ble du nysgjerrig på muligheten for å drive en DESIGNA-butikk? 

Akkurat nå ser DESIGNA etter ny forhandler til deres flotte butikk på Skøyen i Oslo, les mer her.