Konseptet skaper vinnere i alle ledd
Frank Hauge tok over en av de eldste Kvikbutikkene i Norge i starten av 2022. Vi har tatt en prat med Frank for å høre litt om hvordan oppstartsåret har vært, og hvordan det er å være fersk som driver i en velrennomert faghandel innen kjøkken.
Etter mange år i Megaflis, tok du over nøklene til din egen Kvik-butikk for ett års tid siden. Kan du fortelle litt om hvordan prosessen startet?
Det hele startet med at jeg så en stillingsannonse der det ble søkt etter ny driver til den veldrevne Kvikbutikken i Stavanger. Det vekket min interesse og jeg søkte på stillingen gjennom Cappa, som er Kvik’s rekrutteringspartner. Allerede morgenen etter tok Cappa kontakt med meg for en innledende prat, hvilket opplevdes som et sterkt signal tilbake. Jeg opplevde Cappa som profesjonelle og seriøse, og fikk god innledende informasjon om Kvik som konsept. Som kandidat var det en veldig god start å oppleve så god kommunikasjon og oppfølging. Det ble på mange måter en grunnstein for meg. Etter innledende samtaler måtte jeg gå mer i dybden, som innebar blant annet SWOT- og VRIO analyse. Jeg så også på eksisterende Kvik-butikker og hvordan de hadde prestert over tid. Og jeg brukte tiden på å besøke de fleste konkurrenter for å kunne ta inn atmosfæren i butikkene og gjøre en god konkurrentanalyse; hvordan jeg opplevde å bli møtt, energien, og selvsagt produktene.
Hvordan opplevde du prosessen videre?
Intervjuprosess med Country Manager i Kvik og hans kollegaer i Danmark ble neste steg, hvor Cappa var med hele veien og fasiliterte møtene. Alle jeg traff på reisen var svært positive! Det ble gjennom høsten flere turer til Danmark, både i intervjuprosessen, og senere i forbindelse med opplæring.
Måten Kvik stiller opp på er helt forbilledlig og har gjort at prosessen har gått knirkefritt. Det er god oppfølging blant annet innen økonomi, systemer og markedsføring. Jeg har også satt stor pris på min mentor Torgeir Hella Ruste, som fulgte meg tett i et halvt år. Summen av support og opplæring er massiv i positiv forstand! Men det er viktig at man selv er “hands-on” i denne perioden – du må være villig til å legge inn stor egeninnsats. Mulighetene og belønningen i sluttenden er ufattelig stor og gjør innsatsen verdt det! Driftsprinsippene Kvik har er avgjørende for suksess, og de matchet med mine prinsipper for god drift. Jeg liker at konseptet er basert på volum, heller enn high-end. Det gjør kundegrunnlaget større, og risikoen lavere. Hele konseptet ga meg en god “vibe”, som gjorde at jeg ønsket å satse!
Du tok over en eksisterende butikk, med et team med solid erfaring og faglig kompetanse. Hvordan er hverdagen i Kvik Stavanger?
Nå er vi heldige – kundene strømmer på! Jeg har også hatt god dialog med tidligere franchisetaker for butikken, og setter stor pris på det.
Etter nyåpning så ble tegnetimene fullbooket og vi måtte ansette flere selgere for å kunne håndtere pågangen fra markedet. Internt har vi sterkt fokus på å spille hverandre gode, og du skal oppleve positivitet og samhold som ansatt i Kvik Stavanger. Samtidig vet vi at det er krevende å selge kjøkken. Selgerne må være tilgjengelige for kundene gjennom hele kundereisen, og virkelig ha lyst til å skape den gode kundeopplevelsen. Jeg nevnte dette med opplæring tidligere, og det er viktig for meg å si at opplæringen som tilbys selgere også er imponerende. Alle får et introkurs i Danmark, og det finnes onlinekurs man kan melde seg på som går nesten daglig.
Hvorfor tror du Kvik som konsept lykkes så godt?
For meg er Kvik et vinn-vinn konsept for alle parter!
For franchisetaker
- Konseptet er rigget for lønnsomhet i alle ledd.
- Det ligger massiv opplærings- og onboardings-struktur til grunn.
- Dersom du klarer å ha fokus på topplinje, så er systemet rigget for suksess. Det er uansett viktig at vi løser utfordringer vi møter fortløpende, og løser det på en smidig måte for å ivareta en høy kundetilfredshet som igjen vil gi oss ambassadører i markedet.
For ansatte
- Produktene vi tilbyr er lette å selge. Så lenge egeninnsatsen er der ligger alt til rette for å lykkes. Kundereisen er vår øverste prioritet, og vi skal være best på nettopp service.
- Produktene vi selger ligger i et prissegment som er mindre utsatt for konjunkturer ellers i samfunnet.
- Kvik er en attraktiv arbeidsplass. Jeg ønsker at alle som jobber her skal være gode representanter for Kvik. Selgerne får mulighet til å jobbe for en faghandel, der utvikling hele tiden står i fokus. I tillegg er det et team som stiller opp for hverandre.
- Kvik er en Great place to work-organisasjon som kjører faste undersøkelser for å sikre et høyt ansatt- og utviklingsfokus.
For kundene
- Vi opplever at kunder som kan gå for et mer kostbart kjøkken, heller velger Kvik – fordi du får mer for pengene. Det er viktige parameter i beslutningsfasen, og ekstraordinært hos oss.
- Prisene er transparente, og alt ligger til rette for en enkel kundereise.
- Vi ser også at kunden ønsker at vi er der for dem gjennom prosjektet, og at tilgjengelighet er viktig for dem. Som en konsekvens av det har vi blant annet utvidet åpningstidene, og økt tilgjengelighet er også en del av vår suksess.
- Kvik er stolt av en historie som er myntet på at prosessen skal være så enkel som mulig for kunden. I dette ligger våre tre konsepter fra DIY til ferdig montert kjøkken. Vårt flatpakkede konsept er både økonomisk for kunden og bærekraftig, hvilket er en sterk kombinasjon. «Dansk design til overraskende lave priser».
Det virker som du har en gjeng med ansatte som virkelig spiller hverandre gode. Men du har jo også noen kollegaer i form av andre franchisetakere i kjeden. Hva får du ut av samarbeidet med dem?
Jeg kjenner på mange måter at de er som en ny familie for meg. Alle er dedikerte mennesker med «drive». Og alle er på tilbudssiden, og ønsker å hjelpe – det er en sterk dialog oss imellom. Jeg må også legge til at Kvik, som fasilitator for franchisetakermøtene, alltid har en god agenda. Du møter en organisasjon som er mulighetssøkende, og ikke problemorientert. Det er viktig for meg.
Hvordan ser fremtiden ut for deg og Kvik Stavanger?
Jeg visste at Kvik ønsket en større markedsandel i Stavanger-regionen, så det ligger i kortene at det vil komme flere butikker. Vi tar et steg av gangen – det viktigste er å sikre god drift og gode opplevelser for kundene våre. Men det er ingen hemmelighet at jeg er ambisiøs!
På tampen; hva vil du si til andre som vurderer å starte en Kvik-butikk?
Hvis de er villige til å investere mye tid, og brenner for det å skape noe, så finnes det ikke et bedre konsept. Dette er virkelig en «great place to work»! Jeg har stor respekt for Jens Peter, som er administrerende direktør og hans knowlegde og drive, samt alle andre kollegaer jeg har møtt i Kvik. Det gjør opplevelsen massivt positiv, og følelsen av å «komme hjem» komplett.
Vil du starte din egen Kvik-butikk? Kvik ønsker å åpne flere butikker i Norge, og du er velkommen til å ta kontakt med Solveig Kvam i Cappa for en prat om dine muligheter i Kvik. Aktuelle muligheter HER.
Av Cappa, 17. november 2022.