Lars er franchisetaker i Partyland – og stortrives!
Lars Gunnar Svendsen eier tre Partyland-butikker i Oslo-området. Innen fem år er ambisjonen å eie ti. Cappa har tatt en prat med Lars for å bli bedre kjent med hverdagen som franchisetaker i suksesskjeden.
Hvorfor Partyland?
Jeg har lang og bred erfaring fra retail-virksomheter og visste allerede godt hva det ville si å være franchisetaker. Før jeg gikk over til Partyland eide jeg tre bensinstasjoner. Da Ben ringte meg for snart tre år siden og spurte om jeg ville drive i Partyland, brukte jeg ca. 40 sekunder før jeg svarte ja. Grunnen til det var rett og slett den gode bruttofortjenesten. Samtidig ville jeg ha noe nytt og spennende, og jeg hadde virkelig tro på Partyland som konsept. Det er nemlig ganske unikt. Første gang jeg og min kone gikk inn i en Partyland-butikk sa hun «oi, her får man jo alt»! Og det gjør man. Det finnes omtrent ikke noe liknende i Norge.
I Partyland er det liv laga!
Det som er fint med å være franchisetaker er at man er del av et tydelig konsept. I Partyland har vi dessuten et enormt vareutvalg, og de leverandørene vi har er blant de beste. I tillegg er Partyland som kjede utrolig gode til å forhandle på pris. Det er fordelen med å være en del av en kjede – vi kan presse prisene og får gode innkjøpsbetingelser. En annen klar fordel ved å være franchisetaker er at man kan påvirke sitt eget resultat ut ifra innsatsen man legger inn selv. Jo mer innsats du legger inn, jo bedre resultat får du. Det er viktig å huske på at selv om man er en del av en kjede, så er det mye jobb. Kjeden legger grunnmuren for deg, og så må du bygge huset ditt selv. Som franchisetaker får man heldigvis god støtte fra Partyland. Det gjelder både fra kjedekontoret, men også blant øvrige franchisetakere. Det er et godt miljø!
Hverdagen som franchisetaker
I dag eier jeg Partyland på Storo, Metro og Sandvika. Jeg jobber fast som daglig leder på Metro, og har ansatt to butikkledere på Storo og Sandvika. Hverdagen min består hovedsakelig av kundebehandling, opplæring av ansatte, varebestillinger og å se til at butikken etterlever konseptet. Det er jo en forholdsvis «enkel» jobb. Jeg er utrolig opptatt av god kundebehandling, og coacher mine ansatte kontinuerlig. Kunder som kommer inn i butikkene våre handler med et lystbetont formål, og selv om vi nordmenn helst ikke vil ha hjelp når vi er ute og handler, så vil jo alle svare på hva slags fest de skal på! I Partyland er det med andre ord alltid duket for å skape gode mersalg.
Resultatmessig hadde jeg et veldig bra første år. I fjor gikk det litt ned igjen, men i år har vi hatt en jevn vekst, særlig på Metro og Sandvika. Som franchisetaker er det viktig å huske på at det tar litt tid i starten. Du vil få en gradvis økning etter hvert. Går omsetningen i butikken din ned – ja, da må du kutte på timer. Alt handler om innsats. Partyland har et utrolig potensiale i bedriftsmarkedet, der ligger det millioner av kroner. Jeg jobber mye med kjøpesenteret der vi holder til. Vi deler ut flyers til alle butikker, gir de et godt tilbud, og så kommer de som regel tilbake igjen. Det er oppsøkende virksomhet, det handler om å vise hvem vi er. Vi kan for eksempel levere ballong-sammensetninger, men også dekke bord og pynte til tema-fester. Mulighetene er mange.
Nøkkelen til suksess
Jeg tror nøkkelen til suksess i Partyland er å sørge for at du har et team med flinke, blide selgere. Veldig mye av det jeg jobber med dreier seg om salg, og jeg forsøker å gjøre mine ansatte så trygge som mulig. Du må jobbe med folka, rett og slett. På Sandvika har vi ikke ansatt noen nye på 2 år. Det handler om at folk trives på jobb. Jeg er en hyggelig sjef, og er opptatt av å jobbe skulder mot skulder med mine ansatte. Jeg forsøker å lære bort mantraet «når du er på jobb, jobb som om du eier butikken selv» til alle. Da får du gode medarbeidere som jobber mot et felles mål og som føler på eierskap.
Ha godt humør, gå inn med åpne armer og bare nyt. Det er gøy å være en del av Partyland!
Om man skal bli franchisetaker i Partyland er det viktig å stole på og bruke konseptet. De som ikke gjør det, lykkes ikke i så stor grad. Du bør også være litt kjent i området du skal drifte, det handler om å ha et stort nedslagsfelt og å følge med på hva som skjer i området. Og så er det jo en fordel om du har personligheten, at du tør å «bjuda på»! Det er mye støtte å få i Partyland, så mitt råd til nye franchisetakere er å oppsøke oss som kan det. Gjerne kom til meg, så kan jeg fortelle hvorfor jeg jobber som jeg gjør. Jeg er opptatt av å få inn flere nye, flinke franchisetakere. Målet er jo at vi skal vokse som kjede!
Kunne du tenke deg å drive en Partyland-butikk?
På vegne av Partyland søker vi franchisetakere flere steder i Norge. Klikk her for å se mulighetene.
Ta kontakt med Solveig Stormo Kvam (958 46 064, solveig.kvam@cappa.no) eller Frode Finsrud (901 77 103, frode.finsrud@cappa.no) i Cappa for å få mer informasjon om konsept og kapitalbehov.