Møt Julio som er franchisetaker i et av verdens største franchisenettverk

Mailboxes Etc. (MBE) leverer logistikk- og servicetjenester over hele verden. De finnes i mer enn 40 land, med 1600 servicesentre og omsetning på ca. 450 millioner euro. Cappa søker nå en masterfranchisetaker i Norge. Rollen innebærer å drive etter MBE sitt konsept, med ambisjon om å etablere flere servicesentre (sub-franchise) i Norge. Du får tilgang til et solid, internasjonalt og utprøvd konsept. MBE er allerede etablert i Oslo med en dyktig franchisetaker, dette vil sikre et godt fundament for den videre ekspansjonen.

Vi har tatt en prat med Julio Balbastre som driver butikken i Oslo. Dette forteller han om tilværelsen som franchisetaker i MBE:

Hvor lenge har du vært franchisetaker?
Jeg startet å jobbe i MBE sammen med daværende franchisetaker i 2003. I 2006 overtok jeg butikken på Youngstorget.

Hva er din bakgrunn? Hva kan du dra nytte av fra tidligere erfaring?
Jeg har bakgrunn fra trykk og kopieringstjenester. Min businesspartner hadde bakgrunn fra logistikk, og vi utfylte hverandre godt.

Hva er bra med konseptet, hvorfor bør man velge å bli franchisetaker i MBE?
I Mailboxes kan man tilby mange forskjellige tjenester. Som franchisetaker har man derfor flere ben å stå på. Under koronapandemien har frakt gått bra mens trykk og kopiering har hatt en nedgang. Dette gjør at vi ikke er så utsatt som andre konsepter og vi har egentlig ingen lavsesonger. Jeg vil også si vi har god dialog med hovedkontoret i Milano. De organiserer samlinger hvor franchisetakere kan møtes og dele erfaringer. Sist hadde vi en samling i Stockholm sammen med alle nordiske landene, samt Russland og Nederland. Vi går gjennom ulike temaer samtidig som det er hyggelig og sosialt.

Hvordan ser en arbeidsuke ut som franchisetaker i MBE?
Vi leverer mange tjenester, alt fra trykksaker til frakt av spesielle varer. Her om dagen fraktet vi blant annet et maleri til et museum. Dette krevde en spesiell form for oppbevaring og innpakking. I hverdagen handler det om å være løsningsorientert og tilpasse seg kundenes behov. Det er varierte oppgaver og det er en fordel om man er allsidig. Jeg hadde teknisk utdannelse og måtte lære meg mer om logistikk og salg. Det er viktig å ha gode kunnskaper om tjenestene og produktene vi leverer for å bli en god selger.

Hva tror du skal til for å lykkes som franchisetaker i MBE?
Det som er veldig viktig er man tar konseptet til seg. Vi har gode avtaler i bunn med store aktører innen transport og logistikk, men man må allikevel være god på forhandlinger og salg. Valg av god lokasjon er nok også viktig. Som franchisetaker bør man være tålmodig og jobbe seg inn i systemet, så kommer resultatene. Jeg tror at hvis man er en aktiv bidragsyter selv og har kremmerinstinkt, så er mye gjort. Her i Norge får man jo også en butikk fra før, som fungerer som et opplæringssted. Jeg tror også at masterfranchisetaker bør være markedsorientert og forstå merkevarebygging. Vi er tross alt ikke så kjente her i Norden ennå, slik vi er lengre sørover i Europa.

Les mer om muligheten som masterfranchisetaker i MBE her.

Av Cappa, 3. mars 2021.