Intervju med Asle Bjerkebakke i Elon

Kan du fortelle kort om Elon?
Elon Group er Nordens største faghandelskjede i elektronikkbransjen, og er representert i alle nordiske land. Elon-navnet benyttes foreløpig i Sverige og i Norge. Så er det et nært strategisk samarbeid med islandske Heimilistæki, finske Veikon Kone og danske Hvidt og Frit. Elon eies av medlemmene, og har 650 butikker i Norden, hvorav 50 i Norge så langt.

Kan du fortelle kort om deg selv?
Jeg er opprinnelig fra Fredrikstad, og flyttet tilbake hit i 2001. Det norske hovedkontoret ligger i Fredrikstad, så det er ikke lang vei til jobben. Jeg startet i Euronics som økonomisjef så tidlig som i 2001, og ble ansatt som leder i Norge i 2018. Jeg er også en del av konsernledelsen ved hovedkontoret i Örebro i Sverige.

Hvordan påvirkes Elon gjennom koronatiden?
Vi var veldig bekymret de første 1-2 ukene i midten av mars, og strammet inn det vi kunne. Men vi så raskt at vi ikke hadde noen grunn til bekymring, at vi slik sett er i «rett bransje». I mars og april hadde vi en omsetningsvekst i forhold til 2019 på rundt 20%. I mars gikk det veldig mye utstyr til hjemmekontoret, men utover i april har det vært en tydelig dreining mot hvitevarer, TV og andre kapitalvarer. Mange bruker nå tid og penger på å pusse opp og oppgradere «maskinparken» i huset. Dette er nok både vi og andre i vår bransje opplever om dagen. Vi tror at sommeren blir bra for vår del, men er naturligvis spente på kjøpekraften fremover. Om arbeidsledigheten forblir høy over en lengre periode faller kjøpekraften raskt. Vi jobber aktivt med både etableringer, nye lokaler og rekruttering, og det har vi gjort i hele koronaperioden.

For mange virksomheter er ikke vekst og rekruttering noe de fokuserer på nå. Men hos dere er det omvendt. Hvorfor er det slik?
Vi tok et strategisk valg i 2018. Om Elon skulle ha en fornuftig og lønnsom posisjon i Norge måtte vi bli landsdekkende med fysiske butikker. Forbrukerne ønsker en kombinasjon av fysiske butikker og muligheten for å handle på nett. Mange av våre produkter krever rådgivning. Hos oss får man rådgivning, hjelp til hjemkjøring, installasjon osv i tillegg til netthandel. Det setter kundene våre pris på – og da må vi være der forbrukerne er. Vi skal vokse med flere etableringer i tiden som kommer, også i de større byene.

Hva tror du skal til for å lykkes hos Elon som franchisetaker?
Som franchisetaker i Elon er man en del av et sterk kjedekonsept. Det er viktig å være tro mot konseptet, og lære av de beste i kjeden. Det legges det til rette for hos oss. Det er også viktig å stå på og yte det lille ekstra som kunden kanskje ikke forventer. Det er nok en fordel at man kjenner til retail fra før, men det er ikke nødvendig med erfaring fra bransjen. Å jobbe som franchisetaker hos oss er ikke en ni-til-fire jobb, men en livsstil. Det må man være forberedt på.

Hvordan opplever dere tilgangen er på kandidater nå?
Generelt har vi de siste par årene fått veldig god hjelp av Cappa. Det har vært uunnværlig og helt avgjørende for den veksten vi har fått til. Det er nok lettere for oss å få tak i lokasjoner enn drivere, men Cappa har sørget for at vi også finner gode franchisetakere. Vi trodde nok tilgangen på kandidater skulle stoppe opp, men vi ser nå at korona-krisen har ført til at en del mennesker tenker helt nytt når det gjelder egen karriere.

Man skulle tro at det er mange ledige, gode og rimelige lokaler nå, er det slik?
Absolutt. Det har vært store endringer i tilgangen på lokaler til leiepriser vi kan leve med. Vi er i en bransje med lave marginer, og husleie har vært en utfordring. Utleierne er nå mye mer imøtekommende og løsningsorienterte enn før. De fleste tilrettelegger på en annen måte enn tidligere, og er lydhøre for våre ønsker og krav. Tidligere var det uaktuelt for vårt konsept å ligge på et kjøpesenter, men vi ser også at det enkelte steder kan bli mer aktuelt fremover.

Dere har også vært igjennom en total omprofilering og navnebytte. Hvordan har det gått?
Vi skiftet fra Euronics til Elon 31.12.2018. Elon har nå en helt ny markedsplattform, og Norge var først ute. Vi jobber også mye med butikkonseptet, og alle nye butikker kommer selvfølgelig i ny drakt. Det er fortsatt noen butikker i den forrige drakten, men de oppgraderes fortløpende. Når det kommer til merkekjennskap, så begynner det også å komme seg. Fra å ha vært helt ukjente i 2018 kjenner 35% til hva Elon er per april i år. Det er vi fornøyd med på et drøyt år. Vi ser også at tilstedeværelse med fysiske butikker er viktig for å skape enda sterkere kjennskap. For oss er det god markedsføring å være der forbrukeren er.

Elon rekrutterer franchisetakere flere steder i landet. Opplever du at tilgangen på finansiering og kapital har endret seg de siste månedene? Renten går ned, men store deler av næringslivet sliter?
Vi forventer nok at det kan bli vanskeligere å få finansiering i bank fremover. I vårt konsept stiller vi og våre partnere opp med mye av finansieringen for franchisetakeren, så behovet for banklån er begrenset. Det er nok en fordel for oss i tiden som kommer.

Vil du vite mer om muligheten for å bli franchisetaker i Elon?

Kontakt rekrutteringsselskapet Cappa

Av Cappa, 15. mai 2020.